"emmeles"

ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ - POLITICAL DIALOGUE
 
23 Μαϊου 2001
ΕΚΔΟΤΗΣ: ΧΡΗΣΤΟΣ Ζ. ΚΑΡΑΝΙΚΑΣ
 
Η αρμονία του ανθρώπου
Ο τίτλος της ιστοσελίδος είναι εμμελής. Γιατί αυτό, θα διερωτούνται οι περισσότεροι αναγνώστες, όσοι έχουν την περιέργεια και το κουράγιο να μας αναζητήσουν και να μας διαβάσουν. Εμμελές, είναι το ουδέτερο του επιθέτου εμμελής, η οποία είναι σύνθετη λέξη από το ουσιαστικό μέλος, από την οποία παράγεται και η λέξη μελωδία και την πρόθεση εν· σημαίνει αυτόν που έχει την αίσθηση του μέλους, αυτόν που εκφράζει ως ήθος και ως καθημερινή πολιτική πρακτική την αρμονία του μέλους. Η εμμέλεια είναι το ουσιαστικό και εννοεί την ιδιότητα της αισθήσεως της μουσικής αρμονίας, όχι μόνο ως μουσική αλλά και ως πολιτική πρακτική. Δηλαδή, το εμμελές, το ουδέτερον σημαίνει την κατηγορία αυτή της εμμελείας· η ακμή της αμέσου δημοκρατίας, η φιλοσοφία, αλλά κυρίως η τραγωδία ήκμασαν την εποχή της εμμελείας, και για το λόγο αυτό και η τραγική όρχησις ελέγετο εμμελής όρχησις.
 
Η ταύτιση
Αν μένει κάτι από τη συνάντηση των υπουργών Εξωτερικών Ηνωμένων Πολιτειών και Ελλάδος είναι η οικειότης -με το μικρό τους όνομα συνομιλούσαν- και η ταύτιση απόψεων σε όλα τα θέματα και κυρίως στα προβλήματα της Βαλκανικής, σε αντιδιαστολή με τους Ευρωπαίους· καθόλου αισιόδοξο και άκρως ανησυχητικό το γεγονός. Αν ταυτιστήκαμε πλήρως με τους Αμερικανούς στα Βαλκάνια, τότε αυτό είναι η συνέχεια των συνεδρίων του Ουτσεκά που είχαμε οργανώσει προσφάτως· οι αμερικανικές μυστικές υπηρεσίες οργάνωσαν και τροφοδοτούν τους ενόπλους Αλβανούς, των οποίων ο κύριος στόχος είναι ο Ελληνισμός της περιοχής, Αλβανίας και Σκοπίων, και δευτερευόντως οι άλλες φυλές. Δηλαδή, ξεχνάει το υπουργείο Εξωτερικών τον Ελληνισμό, πρώην Βλαχόφωνο και Ελληνόφωνο της περιοχής; Η απάντηση πρέπει να δοθεί· μακροχρονίως ο κίνδυνος στα βορειοδυτικά μας είναι πιο σοβαρός από τον ανατολικό· κάτι γνωρίζει η ¶γκυρα και επιχειρεί την  κύκλωσή μας με το ναύσταθμο στην Αυλώνα.
 
Η κοινή βάση
Ο διάλογος, ο όποιος διάλογος -ακόμη και για διαφωνία- απαιτεί κάτι: την κοινή βάση επί της οποίας θα αντιπαραταχθούν τα επιχειρήματα των συζητούντων, ώστε να διαφανεί άν μπορεί να υπάρξει συμφωνία· η κυβέρνηση ανακοίνωσε, και ο υπουργός Εργασίας απηύθυνε σχετικά πρόσκληση προς τη ΓΣΕΕ για την έναρξη του διαλόγου για το ασφαλιστικό από μηδενικής βάσεως. Για την επίλυση των όποιων προβλημάτων, το πρώτο που απαιτείται είναι οι απόψεις της κυβερνήσεως· αυτή διαθέτει τα στοιχεία, την κρατική μηχανή, γνωρίζει τις δυνατότητες της οικονομίας. Οι υπόλοιποι προτείνουν τις δικές του απόψεις, διαφωνούν σε κάποια θέματα, συμφωνούν με άλλα και όλοι μαζί κάπου καταλήγουν· αυτός είναι ο διάλογος στη δημοκρατία. Όλα τα άλλα είναι υπεκφυγές· θυμίζουν άλλες αποχές, αποπνέουν ολοκληρωτική νοοτροπία. Ο υπόδουλος ή ο οπαδός να μιλήσει πρώτος και ο κύριός του, αφού τον ακούσει θα κρίνει και θα αποφασίσει.
 
Οι αντιδράσεις
Η διεθνής κοινή γνώμη, κυρίως οι Ευρωπαίοι και οι Ρώσσοι, αντέδρασαν επιτέλους στη μαζική σφαγή των Παλαιστινίων από τον ισραηλινό στρατό· οι πρώτοι, δια του αρμοδίου επί της εξωτερικής πολιτικής και αμύνης κ. Ξ. Σολάνα ζήτησαν την άμεσο διακοπή των «συγκρούσεων» και την επιστροφή άνευ όρων στην τράπεζα των διαπραγματεύσεων. Έκουσα άκουσα ακολούθησε και η Ουάσιγκτον και, δια του υπουργού της Εξωτερικών κ. Κολ. Πάουελ, ανακοίνωσε το διορισμό ειδικού εκπροσώπου για το Μεσανατολικό· η διαφορά είναι σαφής, και παρά την έκθεση Μίτσελ η οποία επιρρίπτει στο Τελ Αβίβ την κυρία ευθύνη για την αιματοχυσία και ζητάει το πάγωμα της κατασκευής νέων οικισμών στα κατεχόμενα. Είναι η πρώτη φορά που ένας Αμερικανός θέτει τόσο σκληρό όρο στα χαϊδεμένα τους παιδιά· η ανέγερση νέων οικισμών είναι απαραίτητος και ζωτικός όρος για την άσκηση της ακραίας πολιτικής από το σημερινό πρωθυπουργό και από τα στρώματα εκείνα που επιθυμούν την ανακατάληψη ολοκλήρου της Παλαιστίνης. Από την άλλη πλευρά, οι Αμερικανοί δεν αναφέρουν λέξη ως προς τη χρησημοποίηση των δικών τους Φ16 εναντίον αμάχων· αυτό είναι το κρίσιμο σημείο: Θα απαγορεύσουν οι Αμερικανοί τη χρήση των μαχητικών τους τα οποία οι ίδιοι έχουν παραχωρήσει στους Ισραηλινούς; Δύσκολη η απάντηση, καθώς άπτεται του ρόλου των Εβραιοαμερικανών.
 
Ορεινοί και πεδινοί
Το ήθος, ο χαρακτήρας των Νεοελλήνων διαμορφώθηκε κυρίως τα εξακόσια χρόνια της Φραγκοκρατίας και της Τουρκοκρατίας με τον τρόπο που ασκήθηκε η τυραννική εξουσία τους· ο Ιωάννης Φιλήμων εις το «Δοκίμιον Ιστορικόν περί της Φιλικής Εταιρίας», όταν περιγράφει τους ορεινούς και τους πεδινούς Έλληνες, υπογραμμίζει: «Η τυραννία περιωρίζετο κυριώτερον εις τας πόλεις και τας παραλίους της Ελλάδος. Πηγάζει εντεύθεν η μεταξύ των ορεινών και των πεδινών Ελλήνων διαφορά. Οι πρώτοι ζωηροί και κλίνοντες περισσότερον προς την ελευθερίαν και τον πόλεμον· οι δεύτεροι εκλελυμένοι και αήθεις ωσεπιπολύ εις την  διαχείρισν των όπλων. Από την κλάσιν των δευτέρων εδείχθησαν επί Τουρκοκρατίας ουδείς Πολεμικός και ολίγοι αγχίνοες Πολιτικοί· αλλ’ από εκείνην των πρώτων και πολλοί Πολεμικοί και οι επιχειρηματικώτεροι Πολιτικοί». Η γενιά των διδασκάλων του Γένους, των καπεταναίων του βουνού και της θάλασσας γνώριζε τους εκλελυμένους, τον στόχο της ισοπεδωτικής κυβερνητικής προπαγάνδας.
 
Η αυτοκριτική
Γενικεύεται στην πολιτική ζωή η χρήση της λέξεως αυτοκριτική· πολιτικοί, συνδικαλιστές, δημοσιογράφοι επικαλούνται την αυτοκριτική, με σκοπό να δικαιολογήσουν τα λάθη τους και να πάρουν «άφεση αμαρτιών». Η λέξη αυτοκριτική είναι προέκταση της εξομολογήσεως ή και της ψυχαναλύσεως στις προηγούμενες γενιές· ο ασκών την αυτοκριτική απολογείται για το λάθος ή την αμαρτία του στην ανώτερη δύναμη και ζητάει τη συγχώρεσή της. Του δίδεται και «είναι ελεύθερος να την επαναλάβει»· αυτή είναι η χρήση της στην εποχή μας. Στη δημοκρατία δεν υπάρχει η λέξη, ως έννοια και πολύ περισσότερο ως πρακτική· η πρώτη φορά που αναφέρεται σχετική λέξη, είναι ο αυτόκριτος στου Αρτεμιδώρου τα «Ονειροκριτικά». Στις μέρες μας γενικεύθηκε με την κομμουνιστική ιδεολογία και πρακτική· ο καθένας «λέει τη βλακεία του και κάνει την αυτοκριτική του μετά», έλεγαν στην αλήστου μνήμης ΕΔΑ. Στον ολοκληρωτισμό χρησιμοποιείται η αυτοκριτική,  «άφεριμ, άφέντη μου». Αιδώς!
 
Οι επισημάνσεις
Από την ίδια τους τη φύση κάποιοι οργανισμοί είναι διακριτικοί στην κριτική τους προς την κυβέρνηση και το κράτος· το Ινστιτούτο Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), αν και ιδιωτικού χαρακτήρος, είναι ένα από αυτούς. Αλλά, παρά τον χαρατκήρα του αυτό, δεν σταματάει να υπογραμμίζει την ανάγκη των διαρθρωτικών αλλαγών στην ελληνική οικονομία, των αποκρατικοποιήσεων δηλαδή την επιτάχυνση· το κράτος όμως, η κυβέρνηση για να λέμε την αλήθεια, «αγρόν αγοράζει». Θυμήθηκε την πώληση της Ολυμπιακής Αεροπορίας, τώρα που δεν έχει καμμία αξία· προσπαθεί να πωλήσει τη ΔΕΗ, τώρα που το χρηματιστήριο βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο της τριετίας. Όλα αυτά εξηγούνται από την παροιμία, «νύφη που δεν θέλει να ζυμώσει σαράντα μέρες κοσκινίζει». Προφάσεις εν αμαρτίαις για να διατηρήσει τους κρατικοδίατους φίλους της.
 
Η υπαναχώρηση
Αρκετοί «ανακρούουν πρύμναν», τώρα που διαπιστώνουν ότι το κυβερνητικό σκάφος έχει εισέλθει σε επικίνδυνα νερά· ο πρόεδρος της Βουλής κ. Απ. Κακλαμάνης κατακεραύνωσε εκείνους που ανακίνησαν το ζήτημα του υποχρεωτικού του πολιτικού γάμου, ενώ λίγες εβδομάδες πριν «ποιούσε την νύσσαν». Ο λαμπρώς ενδεδυμένος υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, φρόντισε να διαφοροποιηθεί, με συνεντεύξεις του σε ραδιόφωνα, από την πρωθυπουργική στάση υπέρ των διαχωριστικών γραμμών· τηρεί τώρα αποστάσεις ασφαλείας, ενώ κατά την ομιλία του πρωθυπουργού στη Βουλή και την αναδρομή του ώς τον Ιμπραήμ, πρωτοστατούσε στα χειροκροτήματα και υπερακόντιζε στις θέσεις αυτές στις συνομιλίες του με βουλευτές και άλλους. Είναι παλιός στα θέματα επικοινωνίας και αντιλαμβάνεται το πού οδηγεί αυτό· φροντίζει να διατηρεί ασφαλή τα πολιτικά του νώτα, απέναντι στις εξελίξεις. Κάτι βλέπει να έρχεται!.
 
Οι μεγάλοι
Οι πρώτες επίσημες επαφές Αμερικής και Ρωσσίας δεν  ήταν και τόσο επιτυχείς· οι συνομιλίες του Ρώσσου υπουργού Εξωτερικών κ. Ιγκόρ Ιβανόφ στην Ουάσιγκτον, με τον Αμερικανό ομόλογό του κ. Κόλιν Πάουελ και με τον πρόεδρο Τζώρτζ Μπους ένα αποτέλεσμα είχαν: την παραπομπή του κρισίμου θέματος της πυραυλικής ασπίδος στη συνάντηση Μπους-Πούτιν σε λίγες μέρες στη Σλοβενία. Στα υπόλοιπα θέματα, στο Σκοπιανό, το Βαλκανικό γενικώτερα, και στο Παλαιστινιακό οι διαφορές είναι αγεφύρωτες· η Μόσχα επιμένει ότι η ευθύνη βαρύνει πρωτίστως την Ουάσικτον ως προς τη μαζική σφαγή των Παλαιστινίων από τον ισραηλινό στρατό, όπως και για την  προστασία των Αλβανών ενόπλων από τις μυστικές της υπηρεσίες. Είναι από τα λίγα θέματα στα οποία Ρώσσοι και Ευρωπαίοι σχεδόν ταυτίζονται, άλλο άν οι τελευταίοι δεν τολμούν να το λένε όλοι τους δημοσίως· το συμπέρασμα είναι ότι η σημερινή κατάσταση δεν μπορεί να συνεχισθεί.
 
Η πληροφορική
Η απόφαση για τη δημιουργία «Πάρκου Πληροφορικής» στην περιοχή της πρωτευούσης είναι αξιόλογη πρωτοβουλία· είναι η δεύτερη μετά από παρόμοια πρωτοβουλία αντιστοίχου ομάδος επιχειρήσεων της Θεσσαλονίκης. Η χώρα μας μπορεί να εξυηρετήσει πολλά παρόμοια πάρκα, άν το κράτος εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του. Μόνο αυτό. Τίποτε άλλο! Ήδη η χώρα μας έχει καθυστερήσει αδικαιολόγητα στην ίδρυση παρομοίου πάρκου· η ευθύνη βαρύνει όλες τις κυβερνήσεις οι οποίες ουδέποτε πίστεψαν στην πληροφορική και στις νέες δυνατότητες που προσφέρει· τα Ελληνόπουλα ευτυχώς διαπρέπουν στην πληρορορική σε όλες τις χώρες. Όπου υπάρχει νέα πρωτοπόρος έρευνα, πίσω βρίσκονται Ελληνόπουλα σε ποσοστό αδιανόητο για άλλο λαό· η πληροφορική απαιτεί και προϋποθέτει την ικανότητα συνθέσεως του ερευνητού. Και τα Ελληνόπουλα το αποδεικνύουν καθημερινά και παίρνουν άριστα, επειδή ομιλούν, συνθέτουν εις την ελληνική· το κράτος δεν το πιστεύει, το κράτος δεν μιλάει ελληνικά. Τα εκπαιδευτικά προγράμματα το αποδεικνύουν περίτρανα
 
 
Ο διάλογος
Ο τύπος στην εποχή μας, έντυπος και ηλεκτρονικός έχει πάρει άλλη μορφή, με τα μέσα μαζικής επικοινωνίας, με τα μεγάλα συμφέροντα και τις τεράστιες δαπάνες για την λειτουργία οποιουδήποτε μέσου. Η επανασταση, όμως, της πληροφορικης και τα διαδίκτυα προσφέρουν και κάτι άλλο: την δυνατότητα κάποιου να χρησιμοποιήσει τη νέα τεχνική και να έρθει σε επαφή με άλλους, με τους συμπολίτες του, με τους συνανθρώπους του, με σκοπό να ανταλλάξει απόψεις. Απευθύνεται το "Εμμελές" προς εκείνους που αισθάνονται την ανάγκη του διαλόγου, της ανταλλαγής απόψεων, της συζητήσεως, όσοι παίζοντας στο διαδίκτυο μας συναντήσουν, διαβάσουν κάτι, προβληματιστούν για κάτι άλλο, έχουν κάτι να συμπληρώσουν, να προσθέσουν. Χαρά μας ο διάλογος αυτός, ο ήρεμος και δημιουργικός διάλογος, για τα τόσα που μας απασχολούν, τα σοβαρά και τα αμελητέα, τα πιο όμορφα ίσως.
Αυτή είναι η ισηγορία, αυτή είναι η θετικη πλευρά της νέας τεχνολογίας, η οποία διευκολύνει κυρίως τα μεγάλα και οργανωμένα συμφέροντα, με τις τηλεοράσεις, τα ραδιόφωνα, τις εφημερίδες και τα περιοδικά.
Εμείς δεν έχουμε τίποτε· μια μικρή σελίδα στο διαδίκτυο και την καλή μας διάθεση. Ελπίδα μας η ανταπόκριση, ο διάλογος. Διότι η νέα τεχνολογία έχει και αυτό το πλεονέκτημα, του αμέσου και ζωντανού διαλόγου· με ένα κλίκ και ανοίγεις τη σελίδα, με ένα άλλο στέλνεις την άποψή σου, τη διαβάζει ο άλλος. Ελάχιστα μέσα χρειάζονται. Ένα απαιτείται, η άσκησή μας και πάλι στον ήρεμο και ζωντανό λόγο, στην ισηγορία. Είναι λίγο δύσκολο στα πρώτα βήματα, αλλά η κατάκτησή του μας προσφέρει έναν άλλον κόσμο, τον κόσμο της εποχής μας.
 

Το "Εμμελές", καθημερινή εφημερίδα πολιτικού σχολιασμού, κυκλοφορεί από τη Δευτέρα έως και την Παρασκευή. Το Σαββατοκύριακο είναι δικό σας

 

Παρακαλούνται όσοι από τους αναγνώστες κοπιάσουν μπροστά σε αυτή τη σελίδα και έχουν την καλή διάθεση να συμμετάσχουν στο διάλογο, οι συνεργασίες που θα στέλνουν να τηρούν με θρησκευτική ευλάβεια τη σελιδοποίηση. Ήτοι να είναι μεγέθους 200, 140, 120 και 90 περίπου λέξεων. Θα μας διευκολύνετε πάρα πολύ στη σελιδοποίηση και θα μας απαλλάξετε από το ανίερο καθήκον της περικοπής των κειμένων. Ευχαριστούμε.
Μπορείτε να στείλετε τις συνεργασίες σας στην ηλεκτρονική διεύθυνση: emmeles@emmeles.gr & karanikas@emmeles.gr