Παραβάλλειν τοῖς στρατηγοῖς

Οἱ ζωγράφοι τῆς κλασικῆς ἐποχῆς ἀποτύπωναν στοὺς πίνακές τους τὴν ζωτικὴ ἐνέργεια καὶ τὴν ἅμιλλα τῶν προσώπων, ὅπως ἔκαναν καὶ οἱ ἱστορικοὶ μὲ τὴν περιγραφὴ τῶν μεγάλων γεγονότων∙ οἱ ἑπόμενες γενιὲς θαύμασαν τὰ ἐκθέματα στὴν Ἀγορὰ τῶν Ἀθηνῶν. «Συνεχὲς τῆς ἁμίλλης καὶ τοῖς σώμασιν αὐτοῖς ἴσα τῇ δόξῃ περιδεῶς συναπονεύων τῇ διαθέσει»∙ ὡς συνεχὴς ἔκφραση τῆς ἁμίλλης στὰ σώματά τους παρόμοια μὲ τὴν δόξα καὶ ἐσωτερικὰ συγκερασμένη μὲ τὴν διάθεσή τους. «Καὶ τῇ διατυπώσει τῶν γινομένων γραφικῆς ἐναργείας»∙ καὶ στὴν ἀποτύπωση τῶν γινομένων πράξεων μὲ τὴν ἐνάργεια τῆς ζωγραφικῆς. «Εἰ τοὺς ζωγραφοῦντας οὐκ ἄξιον παραβάλλειν τοῖς στρατηγοῖς, μηδὲ τοὺς στρατηγοῦντας παραβάλλωμεν»∙ τὶς εἰκόνες τῶν ζωγράφων νὰ μὴν φαίνεται ἄξιες νὰ παραβληθοῦν μὲ τοὺς στρατηγοὺς , οὔτε τοὺς στρατηγοῦντες μὲ τοὺς ἀπεικονισμένους. Ξαναζοῦσαν μὲ τὴν ἀπεικόνιση τῶν μαχῶν στοὺς δημόσιους χώρους τῆς Ἀγορᾶς τὶς δραματικὲς σκηνὲς στὸν πόλεμο.